Hulp bij vragen

Veelgestelde vragen over fietsverzekeringen


Komt u ergens niet uit? Raadpleeg onderstaand overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen of wilt u een toelichting? Neem gerust contact met ons op!

Contact opnemen

Veelgestelde vragen

  • Mijn fiets is gestolen; wat moet ik doen?

    De stappen bij diefstal van uw fiets:

    1. Na ontdekking van de diefstal van uw fiets doet u binnen 5 dagen aangifte bij de politie. U krijgt een afschrift van het Proces Verbaal (PV).
    2. Aangifte doen kan online via https://www.politie.nl/aangifte
    3. DigiD en SMS-controle; per 1 april 2017 hebt u, naast DigiD, ook sms-controle nodig om aangifte te doen en in te loggen op Mijn Politie. https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/digid-en-controle-via-sms.html
    4. Verder heeft u de twee originele sleutels nodig, een kopie van de verzekeringspolis, en de aankoop bon van de fiets.
    5. U of uw rijwielhandelaar meldt de diefstal bij Kingpolis.
    6. U kunt uw diefstalschade digitaal bij ons melden
  • Ik heb een Connected verzekering; hoe meld ik diefstal van mijn fiets?

    Heeft u een Connected verzekering? Geef dan direct de diefstal van uw fiets door via de app van de Track & Trace provider, waarna de opsporingsactie direct kan starten.

    Heeft u (nog) geen actieve app en wel een Connected verzekering, meld de diefstal dan direct bij de meldkamer van Fris Nederland via tel. 085-0653116.

  • Ik heb schade aan mijn fiets; wat moet ik doen?

    De stappen bij schade aan uw fiets:

    1. Uw rijwielhandelaar maakt een taxatie van de herstelkosten.
    2. U of uw rijwielhandelaar meldt de schade bij Kingpolis middels het schadeformulier.
    3. De schadeafdeling van Kingpolis beoordeelt de schade. Na goedkeuring kunt u de fiets laten repareren. 
    4. U kunt de schade melden middels ons digitale schadeformulier.
    5. Kingpolis zorgt voor de financiële afwikkeling met de rijwielhandelaar. U hoeft niets voor te schieten. U betaalt alleen het eigen risico van € 25,- aan de rijwielhandelaar.
  • Binnen hoeveel dagen moet ik aangifte doen als mijn fiets is gestolen?

    Is uw fiets gestolen? Doe dan zo snel mogelijk (binnen 5 dagen) online aangifte via www.politie.nl. Wij helpen u om uw diefstalclaim snel en goed af te handelen. Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.

  • Moet mijn fiets voorzien zijn van een speciaal slot?

    Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd vast slot, minimaal 2 sterren. Uw rijwielzaak kan een dergelijk slot monteren op uw fiets. Zet uw fiets altijd op slot, zodat u na diefstal alle (originele) sleutels kunt overhandigen.

    Als u een fietssleutel bent kwijtgeraakt, dan is het zaak om z.s.m. een nieuwe sleutel te bestellen. Geef dit ook meteen door via info@kingpolis.nl

    AXA slot  http://keyservice.axa-stenman.com  

    ABUS slot http://abus-sleutelservice.nl 

    overige merken http://fietssleutels.nl

  • Wat is een goedgekeurd slot?

    Het is belangrijk dat uw fiets is voorzien van een ART-goedgekeurd vast ringslot, minimaal 2 sterren.

    Via de link van Stichting ART kunt u checken of uw slot een ART goedgekeurd slot is. LET OP: dit moet wel een vast ringslot zijn en dus géén los- of kettingslot.  U kunt ook uw rijwielhandelaar vragen of het een goedgekeurd slot is.

    Bij diefstal is het noodzakelijk dat de fiets op slot stond en dat u ons beide (originele) sleutels kunt overhandigen om in aanmerking te komen voor goedkeuring van uw schadeclaim. Als blijkt dat er op uw fiets geen slot gemonteerd was wat voldoet aan de door ons gestelde eisen, kan dit invloed hebben op de goedkeuring van uw schadeclaim.

     

  • Ik ben mijn fietssleutel kwijt, wat moet ik doen?

    Zorg dat u een kopie sleutel bestelt via de website van de leverancier van uw goedgekeurde slot:

    AXA slot  keyservice.axasecurity.com

    ABUS slot abus-sleutelservice.nl 

    overige sleutels  www.fietssleutels.nl

    U selecteert het juiste slot en doorloopt het bestelproces.

    Wij verzoeken u na ontvangst van de reservesleutel dit aan ons door te geven via het wijzigingsformulier kopiesleutel

    Wij maken op uw polis een aantekening dat u in het bezit bent van een originele en een kopiesleutel. Deze twee sleutels dient u te kunnen overleggen bij diefstal van uw fiets.

  • Kan ik een tweedehands fiets verzekeren?

    U kunt een gebruikte of tweedehands fiets verzekeren tegen de aanschafprijs waarvoor u de fiets bij een erkende rijwielzaak heeft gekocht. Wij hebben dan wel de aankoopbon nodig. Heeft u de fiets op een andere wijze gekocht of is de fiets al langer in uw bezit dan vragen wij u om uw fiets bij een erkende rijwielzaak te laten taxeren. Wij hebben dan de taxatiebon nodig en kunnen uw fiets voor deze prijs verzekeren.

  • Hoe geef ik mijn e-mailadres door?

    U kunt uw e-mailadres digitaal doorgeven.

     U kunt digitaal uw mailadres wijzigen onder vermelding van uw polisnummer. 

  • Mijn partner en ik hebben twee pechhulppasjes op één naam, zijn beide fietsen wel verzekerd?

    Ja, u bent goed verzekerd! Onze fietsverzekering is een objectverzekering en dat houdt in dat de verzekering en dus ook bijbehorende pechhulppas bij uw fiets hoort, dit is dus niet persoonsgebonden. Gedurende de looptijd van de fietsverzekering (met pechhulp) kunt u gebruik maken van de pechhulp-service.

  • Is de accu van mijn nieuwe e-bike ook verzekerd?

    Ja, de accu is meeverzekerd mits deze onder de verzekerde waarde is opgenomen.

    Bij beschadiging of diefstal van de accu vergoeden wij de aanschafwaarde van een nieuwe accu van dezelfde soort en kwaliteit. Er wordt geen afschrijving toegepast, zelfs niet in het 5e jaar van uw verzekering. Kijk op Accupolis voor de complete dekking waarmee u altijd verzekerd bent van een goed werkende accu.

  • Ontvang ik elk jaar een nieuw polisblad?

    U ontvangt bij het afsluiten van uw fietsverzekering een (digitaal) polisblad. In het kader van duurzaamheid sturen wij het polisblad niet elk jaar opnieuw toe.

  • Wat is de looptijd van mijn fietsverzekering?

    De exacte looptijd van uw verzekering staat op uw polisblad.

    Bij een doorlopende verzekering is de maximum looptijd 5 jaar. Bij een aflopende verzekering is de looptijd 3 jaar. Na het eerste contractjaar kunt u de verzekering elk gewenst moment opzeggen. Wij beëindigen uw verzekering dan één maand nadat wij uw opzegging hebben ontvangen.

  • Verzekering opzeggen of annuleren?

    Jammer dat u overweegt uw Kingpolis verzekering op te zeggen. Wist u, dat u max. 5 jaar lang de verzekerde waarde krijgt bij diefstal of total loss? Wij hanteren 5 jaar lang geen afschrijving! Mocht u toch overwegen uw verzekering op te zeggen, houd u dan rekening met de opzegtermijn. Na het eerste jaar zijn alle doorlopende verzekeringen dagelijks opzegbaar met een maand opzegtermijn.

    Opzeggen of annuleren kunt u GRATIS doen via ons digitaal opzegformulier onder vermelding van uw polisnummer. Houd rekening met de opzegtermijn.

    LET OP; via een zoekmachine kunt u meerdere organisaties vinden die, tegen betaling, de opzegging willen regelen. Dit raden wij niet aan. U kunt dit heel eenvoudig én kosteloos bij Kingpolis zelf doen via het opzegformulier of een mail sturen naar opzeggen@kingpolis.nl